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Actualités scientifiques

  • Parution de "(Se) convertir", revue Genèses

    Le numéro 124 de la revue Genèses, qui vient de paraître, comprend un dossier thématique sur le thème "(Se) convertir" que j'ai coordonné avec Gabrielle Angey et Martial Vildard.

    GEN_124_L204.jpgCe numéro est né dans le prolongement d'une journée d'étude organisée en mai 2018,  "Devenir soi-même : travail sur soi et ressorts institutionnels de la transformation biographique ». Son ambition est de contribuer, à partir d’une analyse sociologique des conversions religieuses, à une compréhension plus générale des transformations des formes de l’autorité, du travail institutionnel et des processus de (re)socialisation dans des sociétés valorisant l’autonomie individuelle.La conversion est donc appréhendée non comme une spécificité religieuse, mais comme une des déclinaisons du changement individuel.

    En allant au-delà du discours de l’individualisation, il s’agit d’observer au plus près les ressorts concrets de ces transformations biographiques, de préciser les relations qui s’y nouent entre individus, communautés et institutions, et les rapports existants entre des processus longs de socialisation et des évènements ou circonstances particulières.

     

    • Introduction. (Se) convertir : les ressorts de la transformation biographique. Gabrielle Angey, Yannick Fer et Martial Vildard
    • « Venez comme vous êtes à l’islam tel qu’il est ». Individualisme religieux et travail de conversion dans une organisation musulmane américaine. Juliette Galonnier
    •  Le travail institutionnel « invisible » de l’institution pentecôtiste. « Relation personnelle avec Dieu » et mécanismes de la transformation biographique. Yannick Fer
    • Dans les limbes. Dispositions et reconfigurations du travail sur soi de fidèles du mouvement Gülen face à l’évènement du 15 juillet 2016. Gabrielle Angey
    • Des socialisations régressives ? L’exemple de la production carcérale du religieux. Thibault Ducloux
  • Parution : M. Wood, Spiritualité et pouvoir

    La parution le 26 mai 2021 du livre de Matthew Wood, Spiritualité et pouvoir. Les ambiguïtés de l'autorité religieuse, est une des réalisations issues du travail de l'équipe du programme "Agenda pour une sociologie critique des religions", auquel je participe depuis 2017.

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  • An Affective (U-)Turn in the Sociology of Religion? (Publication)

    cover-Bringing Back.jpgJ'ai participé au livre collectif paru récemment sous la direction de Véronique Altglas et Matthew Wood, Bringing Back the Social into the Sociology of Religion (Leiden, Brill). Voici une présentation générale de ce livre et un résumé de ma contribution, qui représente une synthèse de mes réflexions sur la compréhension sociologique des émotions en contexte religieux. La table des matières est consultable en cliquant ici.

    Présentation. The contributors to Bringing Back the Social into the Sociology of Religion explore how ‘bringing the social back into the sociology of religion’ makes possible a more adequate sociological understanding of such topics as power, emotions, the self, or ethnic relations in religious life. In particular, they do so by engaging with social theories and addressing issues of epistemology and scientific reflexivity. The chapters of this book cover a range of different religious traditions and regions of the world such as Sufism in Pakistan; the Kabbalah Centre in Europe, Brazil and Israel; African Christian missions in Europe; and Evangelical Christianity in France and Oceania. They are based upon original empirical research, making use of a range of methods – quantitative, ethnographic and documentary.

    Résumé. The concept of emotion appears to work in the sociology of religion as a pre-notion linked with processes of (dis)qualification and distinction. These processes determine the scientific (and social) classification of “emotional” religious actors. They also shed light on the role that sociologists themselves play as “ranking agents ranked by their own ranking” (Bourdieu, 1979: back cover). Through the distinctions they make, they reveal the position they occupy with- in the scientific field and the relations they have with the religious field.

    I open the chapter by asking why the French sociology of religion has mostly ignored the affective turn and the theoretical challenges it raises, seeming to prefer the established – we could say canonical – interpretations of classical authors over empirical research. These canonical interpretations closely link the issue of religious emotions with a set of pivotal concepts of the disciplinary doxa, such as legitimacy, institution, charisma, or modernity. The dominant understanding of religious emotions is not simply a blind spot in sociological analysis; rather, it constitutes the cornerstone of an intellectual construction which, in the eyes of many sociologists in this field, “engage everything which defines their own idea of themselves,” to quote the epigraph of this chapter.

    Then referring to the specific case of Pentecostalism – usually described as an “emotional religion” – I go on to consider how these canonical interpretations go hand-in-hand with strategies of categorisation and (dis)qualification. As I show, these strategies are intertwined with interests in the academic or religious field and with social relationships of domination. They highlight the social distance between the academic position (and the intellectual figure, classically associated with reason) and the religious “emotional” field. They also point to classification struggles between religious actors themselves.

    Finally, I suggest how to disentangle the sociology of religious emotions from the influence of beliefs, distinction effects, and academic doxa and connect this field of research to wider social dynamics, such as the evolution of the relationships between individual and institution, the contemporary ideology of the “society of communication” (Neveu, 2001), and the norms of self-control in relation to the body.